Private eigendom, publieke macht

Private eigendom, publieke macht
  • Op weg naar een nieuw feodalisme?
  • Author(s): Rutger Claassen
  • ISBN Book: 978-94-6290-779-9, #1 edition
  • ISBN E-Book: 978-94-6094-718-6, #1 edition
  • Year of publication: 2020
  • Product specifications

Downloads

Table of content
€ 16,00
Product in stock
Delivery in 1 - 3 days (The Netherlands)
€ 16,00
Readily available
  • Free shipping from € 50 for domestic orders
  • 14-day right of return
  • Leading authors

Full description

Van oudsher proberen liberaal-democratische samenlevingen private en publieke sferen gescheiden te houden. Individuen en bedrijven kunnen privaat handelen op de markt, winst maken en daar de vruchten van plukken. De publieke macht moet daar onafhankelijk van uitgeoefend worden, op democratische basis. Maar die strikte scheiding tussen privaat en publiek staat onder druk. Oligarchen beïnvloeden in veel landen de politiek, door partijdonaties en lobbyactiviteiten. Bedrijven reguleren hun eigen activiteiten, en overheden slagen er in een geglobaliseerde economie lang niet altijd in om daar effectieve controle over te hebben.

In dit boek presenteert Rutger Claassen een filosofische analyse van de relatie tussen privaat en publiek. In het feodalisme waren beide met elkaar verweven, op een ongezonde manier. De moderne, open samenleving ontstond in de 18e eeuw als een reactie daarop. Maar vandaag de dag lijken we een terugval te beleven. Opnieuw vermengen economische en politieke belangen zich, ten koste van burgers. Zijn we aangeland in een ‘neo-feodaal’ tijdperk? En hoe daarop te reageren?

Voor iedereen die wil begrijpen hoe politiek en economie elkaar beïnvloeden, en hoe een filosofische blik ons daarbij kan helpen.

Information about the author(s)

Rutger Claassen is hoogleraar Politieke Filosofie en Economische Ethiek aan de Universiteit Utrecht

Product specifications

Author(s) Rutger Claassen
ISBN Book 978-94-6290-779-9,#1 edition
ISBN E-Book 978-94-6094-718-6,#1 edition
Publication date 10 februari 2020
Number of pages 60 Pages
Brand Boom juridisch
Language Dutch