Welke rol speelde mediaberichtgeving bij de afschaffing van het Kinderpardon? Had de socialmediadiscussie over dierenleed in de Oostvaardersplassen effect op het handelen van Staatsbosbeheer en de provincie Flevoland? En moeten publieke organisaties zoals de Belastingdienst zich druk maken om hun reputatie, of is dat alleen iets voor commerciële bedrijven?
Dit boek behandelt hoe media het openbaar bestuur beïnvloeden en vice versa. Aan de hand van herkenbare casussen passeren theorieën op het gebied van mediatisering, agendasetting, framing, besluitvorming, reputatiemanagement, de totstandkoming van het nieuws, publieke verantwoording en strategische communicatie de revue. Het biedt nieuwe inzichten in drie actuele ontwikkelingen: het toenemend belang van mediabewustzijn, de verschraling van met name lokaal media-aanbod en de opkomst van desinformatie.
Openbaar bestuur en media maakt inzichten uit de bestuurskunde en communicatiewetenschap toegankelijk voor professionals in het openbaar bestuur, studenten en onderzoekers. Aan professionals in het publieke domein biedt de nuchtere, evidence-based aanpak aanknopingspunten voor reflectie en handelen. Het state-of-the-art-overzicht van kennis verbreedt het arsenaal van studenten en zet onderzoekers op nieuwe sporen.
Dr. Rianne Dekker is universitair docent Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht.
Dr. Sandra Jacobs is universitair docent Corporate Communication aan de Universiteit van Amsterdam.
Dr. Iris Korthagen is senior onderzoeker bij de Algemene Rekenkamer.
Auteur(s) | Rianne Dekker, Sandra Jacobs en Iris Korthagen |
---|---|
ISBN Boek | 978-94-6236-117-1,1e druk |
ISBN E-Book | 978-90-8974-222-3,1e druk |
Verschenen | 4 december 2020 |
Aantal pagina's | 182 pagina's |
Geschikt voor | Wetenschappelijk Onderwijs (WO) |
Reeks | Studieboeken bestuur en beleid |
Merk | Boom bestuurskunde |
Onderwerp(en) | Bestuurskunde algemeen |
Taal | Nederlands |